10 روش شگفت انگیز برای داشتن پوستی سالم در فصل زمستان

10 روش شگفت انگیز برای داشتن پوست سالم در فصل زمستان و چطور پوستی سالم در فصل زمستان داشته باشیم و روش مراقبت از پوست در فصل سرما به چه شکلی است.

داشتن پوست سالم در فصل زمستان

داشتن پوست سالم در فصل زمستان یکی از نکاتی است که میبایست به آن دقت کنیم. با ورود به فصل زمستان و سرما و زمانی که هوا کم کم رو به سردی می رود ممکن است پوست، عادت‌های نرمال خود را از دست بدهد. فصل زمستان باعث می شود پوست شما از حالت نرمال خود خارج شود. این مشکل به چند دلیل بروز میکند اولین دلیل سرمای هوای بیرون و برودت هواست که باعث می شود پوست صورت شما قرمز و آسیب دیده شود و دومین نکته گرمای درونی خانه است که باعث می شود رطوبت هوا تا حد بسیار زیادی از بین برود و هوای خشک داخل خانه مستقر شود که همین امر باعث می شود به پوست صورت شما آسیب‌هایی وارد شود.

حتماً می‌دانید که یکی از لذت های فصل زمستان نشستن در کنار آتش و یا بخاری است ولی باید به این نکته دقت کنید که همین امر باعث می‌شود تا به پوست شما آسیبی جدی وارد شود. بر اساس اعلام آکادمی درماتولوژی آمریکا حتی در این فصل دوش آب گرم نیز می تواند چربی های نرمال و طبیعی پوست صورت شما را از بین ببرد و باعث شود تا در این فصل آسیب های جدی به پوست شما وارد شود.

خوشبختانه روش های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا با این خشکی پوست مقابله کنید و نرمی و لطافت پوست خود را در طول مدت زمان این فصل به خوبی و به آسانی حفظ کنید. در این مقاله تلاش می کنیم ۱۰ روش مناسب برای داشتن پوستی نرم و سالم در فصل زمستان را به شما معرفی کنیم.

تهیه و استفاده از رطوبت ساز ها

در فصل های سرد سال نظیر زمستان برای داشتن پوست سالم در فصل زمستان میبایست میزان رطوبت در هوای خارجی بسیار کم می شود و هوای خشک و سرد در اکثر مناطق وجود دارد. بر اساس اعلام درماتولوژیست های متخصص استفاده از یک رطوبت ساز در داخل خانه یا محیط کار می‌تواند رطوبت هوا را تامین کند و پوست شما را هیدراته و مرطوب نگه دارد. زمانی که شما از یک رطوبت ساز در داخل خانه که بیشتر زمان خود را در داخل آن صرف می کنید استفاده کنید باعث می شود تا بین ۳۰ تا ۵۰ درصد رطوبت مورد نظر و نیاز پوست خود را بازیابیم.

بر اساس تحقیقاتی ثابت شده است که می توانید از این گونه رطوبت ساز ها در طول شب و زمانی که خواب هستید استفاده کنید و همین امر نیز باعث می شود تا پوست رطوبت از دست رفته خود را باز یابد. اگر شما از میزان رطوبت مورد نظر خود در داخل خانه اطمینان ندارید می توانید از ابزار های اندازه گیری رطوبت هوا استفاده کنید.

خنک نگه داشتن دمای داخل خانه

زمانی که شما از هوای سرد بیرونی وارد خانه خود می شوید طبیعی است که علاقه دارید تا دمای خانه را تا حد بسیار زیادی بالا ببرید تا هرچه زودتر احساس گرم شدن داشته باشید. همین امر باعث می‌شود تا میزان رطوبت داخل خانه شما تا حد بسیار زیادی از بین برود و کاهش پیدا کند. دانشمندان درماتولوژیست آمریکایی بر اساس تحقیقاتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیدند که هوای بیش از حد گرم داخل خانه رطوبت را کاملا از بین میبرد. پس اگر نیاز دارید تا رطوبت پوست خود را در این فصل حفظ کنید پیشنهاد می کنیم تا میزان دمای داخل خانه را بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد نگه دارید تا بتوانیم رطوبت مورد نیاز پوست خود را حفظ کنید.

عدم استفاده از آب داغ برای شستشوی دست ها و دوش گرفتن

استفاده از دوش آب گرم در فصل سرما می تواند یکی از لذت بخش ترین کارهایی باشد که می توان انجام داد. اما به این نکته باید دقت کنید که دوش آب گرم با دمای بالا می تواند آسیبی جدی به پوست وارد کند. علاوه بر این دوش آب گرم با دمای بالا می تواند پوست بدن شما را نیز تا حد بسیار زیادی خشک کند و سبب آسیب رسیدن به آن شود. بر اساس اعلام دانشمندان درماتولوژیست اگر بین ۵ تا ۱۰ دقیقه از آب ولرم برای دوش گرفتن استفاده کنید می تواند آسیبی کمتر به پوست شما نسبت به دوش گرفتن با آب داغ وارد شود.

در فصل سرما دوش آب داغ یکی دیگر از دلایلی است که باعث می شود پوست شما کاملا خشک و رطوبت خود را از دست بدهد. اگر هنگام شستشوی پوست خود و هنگام دوش گرفتن گرمای آب باعث شود تا پوست بدن شما به رنگ قرمز در بیاید این بدین معنی است که دمای آب برای شما بالاست و باید دمای آب را کمتر کنید. همین امر برای شستشوی دست ها نیز مورد نظر قرار می گیرد و چنانچه هنگام شستشوی دستان، پوست دستان شما به رنگ قرمز در بیاید بدین معنی است که دمای آب بالاست و باید دمای آب را کاهش دهید.

استفاده از آب داغ هنگام شستشوی دستها باعث می شود تا علاوه بر خشک شدن و قرمز شدن پوست دست شما، در صورت استفاده مستمر باعث بروز اگزما بر روی پوست دست شما خواهد شد. استفاده از آب خنک تر و یا ولرم باعث می شود تا علاوه بر اینکه آلودگی ها از روی پوست دست شما کاملا پاک شود باعث می شود تا آسیب کمتری نیز به پوست شما وارد شود.

عدم-استفاده-از-آب-داغ-برای-شستشوی-دست-ها-و-دوش-گرفتن

پاک کننده های ملایم و بدون عطر را انتخاب کنید

استفاده از صابون معمولی و یا صابون های نواری میتواند آسیبی جدی به پوست وارد کند. این نوع مواد شوینده می توانند چربی طبیعی را از روی پوست از بین ببرند و باعث شوند آسیب های جدی به پوست وارد شود. طبق توصیه متخصصان پوست برای افرادی که پوست خشکی دارند می بایست از شامپوهای بدن مناسب استفاده شود. پیشنهاد می شود از شامپو های بدنی استفاده کنید که برای پوستهای حساس و خشک تولید شده اند.

بهتر است به مواد تشکیل دهنده آن ها دقت کنید که فاقد رایحه باشند زیرا استفاده از رایحه نیز باعث می شود تا کمی آسیب به پوست وارد شود و خاصیت نرم کنندگی تا حدی کاهش پیدا کند. هنگام تهیه این نوع شامپو های بدن دقت کنید که در صورت امکان در مواد سازنده آن ها اسید هیالورونیک و یا شی باتر و یا جو دوسر وجود داشته باشد.

تغییر رژیم مراقبت از پوست در فصل سرما

اگر پوست شما در رده پوست خشک قرار دارد و دارای خارش است توصیه می کنیم که استفاده از محصولات مراقبتی از پوست که حاوی آلفا هیدروکسی اسید و رتینوئید هستند را بر روی صورت کاهش دهید. این مواد می‌توانند حاوی موادی تحریک‌ کننده باشند و در صورت استفاده طولانی مدت باعث تحریک شدن پوست صورت میشوند. پیشنهاد می کنیم که استفاده از این مواد را تا حد زیادی کاهش دهید و در صورتی که پوست شما بهبود یافت می توانید از موادی که دارای اسیدهای رتینوئید و آلفا هیدروکسی هستند به صورت مجدد و به آرامی استفاده کنید.

علاوه بر این ها زمانی که پوست صورت شما خشک است از استفاده موادی که دارای الکل و رایحه هستند دوری کنید زیرا این ها نیز همانند موادی که در بالا به آنها اشاره کردیم می‌توانند باعث کاهش چربی طبیعی پوست صورت شوند. در مقابل می توانید موادی را انتخاب کنید که حاوی روغن و کرم مراقبت روزانه هستند و باعث می‌شوند تا نرمی و لطافت پوست صورت شما حفظ شود و پوستی نرم داشته باشید.

هنگام شب از نرم کننده های قوی تری استفاده کنید. از اینگونه نرم کننده ها می توانید بر روی بدن خود شامل دستان و پاهای خود نیز استفاده کنید. زمانی که می‌خواهید این گونه نرم کننده ها را انتخاب و خرید کنید به دنبال موادی باشید که دارای شی باتر و مواد تشکیل دهنده آن ها دارای نفت خام باشد ( petrolatum, squalene, shea butter ). این گونه مواد می‌توانند با دارا بودن قابلیت های بسیار زیاد باعث نرم شدن و فرم گرفتن قسمتهای مختلف پوست شوند و همین امر باعث می‌شود تا نرمی خوبی به پوست صورت شما وارد شود.

پیشنهاد می کنیم از موادی که دارای اسید هیالورونیک و گلیسیرین هستند استفاده کنید. این گونه مواد می توانند نرمی و لطافت خاصی را به پوست شما ببخشند. هرگز فراموش نکنید که استفاده از نرم کننده ها بر روی بدن نیز نقش زیادی برای داشتن پوستی نرم در فصل زمستان را بازی می کنند. پیشنهاد می کنیم که از کرم مناسب و به میزان بیشتر بر روی قسمت های مختلف پوست استفاده کنید تا بتوانید لطافت بیشتری را به پوست بدن خود و دستان و صورت خود ببخشید.

برای نرمی لب ها نیز می توانید از انواع نرم کننده های مخصوص و بالم لب استفاده کنید. استفاده از اینگونه مواد باعث می شود تا پوست لب های شما نیز از خشکی نجات پیدا کند و کاملاً نرم شوند.

استفاده از نرم کننده ها به صورت مرتب مخصوصاً بعد از شستشو

شستشوی دستها چه در زمان کرونا و چه در زمان قبل از آن جزو یکی از موارد بسیار مهم برای جلوگیری از بروز هرگونه بیماری نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا بوده است. همین شستشوی بیش از حد دست باعث می‌شود تا پوست چربی خود را از دست بدهد. بعد از صورت، شستشوی بیش از حد دستان باعث بروز خشکی و اگزما برای پوست دست میشود.

دانشمندان حوزه پوست پیشنهاد می‌کنند که بعد از هر بار شستشوی پوست دست از کرم های دست استفاده کنیم. این کار باعث می‌شود تا رطوبت از دست رفته بر اثر شست و شو کاملاً احیا شود. همچنین پیشنهاد می شود تا هنگام کارهای گوناگون نظیر شستشوی ظروف از دستکش های مناسب استفاده کنید تا آسیبی به پوست دست شما در فصل زمستان وارد نشود. همچنین می توانید بعد از استفاده از نرم کننده ها بر روی پوست دست از دستکش های کتانی استفاده کنید که باعث می شود بتوانید بعد از استفاده از نرم کننده ها به کارهای روزمره خود بپردازید.

استفاده-از-نرم-کننده-ها-به-صورت-مرتب-مخصوصاً-بعد-از-شستشو | داشتن پوست سالم در فصل زمستان

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب حتی در روزهای زمستانی که آفتاب وجود ندارد

در روزهای برفی استفاده از کرم ضد آفتاب از واجبات مراقبت از پوست است. همانطور که میدانید برف موجود بر روی زمین میتواند اشعه uv آفتاب را بر روی پوست صورت شما را منعکس کند. همین امر باعث می‌شود تا آسیبی جدی نظیر انواع سرطان پوست برای پوست صورت به وجود بیاید. رابطه مستقیمی بین اشعه uv آفتاب با سرطان پوست وجود دارد. دانشمندان سرطان آمریکا پیشنهاد می کنند تا در روزهای برفی حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید این بدین معنی است که هر زمان در فصل زمستان که برف باریده است برای انجام هر کاری که به بیرون می روید بسیار مهم است تا از کرم ضد آفتاب مناسب که بتواند از پوست صورت شما در برابر اشعه مضر uv آفتاب محافظت کند استفاده کنید.

به این نکته دقت کنید که به میزان تابش نور آفتاب در فصل زمستان دقت نکنید. حتی در صورتی که آفتاب به صورت ۲۰ درصد نیز تابش داشته باشد و از پشت ابر بتابد میتواند میزان اشعه UV مضری که به پوست صورت شما آسیب برساند داشته باشد. پیشنهاد می کنیم قبل از رفتن به بیرون از کرم‌های ضد آفتاب که دارای درجه SPF بالاتر از ۳۰ هستند استفاده کنید. در اکثر کرم های ضدآفتاب علاوه بر قابلیت جلوگیری از آسیب UV مضر آفتاب شاهد وجود انواع نرم کننده ها نظیر لانولین و گلیسیرین نیز هستیم که می‌توانند به نرمی و لطافت پوست نیز کمک شایانی کنند.

لباس مناسب، راحت و غیر تحریک کننده بپوشید

بسیاری از لباس های زمستانی که در فصل زمستان استفاده میشوند از پشم و یا موادی ساخته شده اند که ممکن است باعث بروز خارش و یا آسیب هایی به پوست شوند. این مواد می توانند باعث تحریک پوست و بروز خارش شوند و در ادامه باعث شوند تا به پوست شما که در این فصل کاملا آسیب پذیر است آسیب وارد شود.پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از این گونه لباس های پشمی و گرم از لباس هایی استفاده کنید که از جنس کتان و مواد نرم تولید شده‌اند که در صورت تماس مستقیم با پوست شما آسیبی به پوست شما وارد نکنند و باعث بروز خارش و در ادامه آسیب به پوست شما نشوند.

پیشنهاد می‌شود تا در فصل زمستان و در سرمای هوا از دستکش های گرم استفاده کنید. این دستکش ها می توانند علاوه بر اینکه از دست شما در برابر سرما محافظت کنند در استفاده طولانی مدت باعث می شوند بروز خشکی پوست دستان شما نیز کاملاً کاهش پیدا کند.

رژیم غذایی درست و هیدراته بودن برای داشتن پوست سالم در فصل زمستان

رژیم غذایی درست و هیدراته می‌تواند تاثیری مثبت در حفظ رطوبت پوست داشته باشد. زمانی که صحبت از رژیم غذایی هیدراته میکنیم منظور نوشیدن میزان مناسب مایعات نظیر آب و انواع آبمیوه است که باعث می شود پوست صورت و بدن شما میزان رطوبت کافی را جذب کنند. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ توسط دانشمندان درماتولوژی انجام گرفت به این نتیجه رسیدند که افرادی که آب کمتری را در فصل زمستان می نوشند دارای پوستی کمتر هیدراته و یا اصطلاحاً خشک تر هستند.

افرادی که میزان آب بیشتری را در فصل زمستان می نوشند پس از نوشیدن میزان مناسب مایعات با استفاده از رژیم غذایی مناسب می توانند نقش بسیار مهمی در داشتن پوستی سالم و نرم و مرطوب در فصل زمستان داشته باشند. برای داشتن پوست سالم در فصل زمستان میبایست مایعات بیشتری بنوشیم.

استفاده از مواد غذایی مناسب که فاقد شکر باشند و دارای مواد معدنی و انواع ویتامین ها باشند میتوانند به بدن کمک کنند تا پوستی کاملا نرم و هیدراته در فصل سرما و زمستان داشته باشد و تاثیر زیادی در دشاتن پوستی نرم و غیر خشک دارند.

پوست خود را کاملا خشک و سپس از نرم کننده استفاده کنید

دانشمندان پیشنهاد می کنند که در فصل زمستان و زمانی که هوا برودت زیادی دارد داشتن پوست سالم در فصل زمستان، حتماً بعد از شستشوی دستها آنها را کاملاً خشک کنید و سپس بعد از زمان کمی از نرم کننده ها نظیر انواع کرم های دست و صورت استفاده کنید. همین کار را می توانید بعد از حمام و دوش گرفتن انجام دهید. دانشمندان پیشنهاد می کنند تا بعد از خشک کردن بدن و پوست از یک نرم کننده بسیار مناسب و در حجم زیاد بر روی پوست بدن و صورت استفاده کنید. این کار باعث می شود تا پوست شما لطافت خود را حفظ کند و آسیب کمتری بعد از شستشو به آن وارد شود.

کلام آخر برای داشتن پوست سالم در فصل زمستان

چنانچه بعد از انجام این ۱۰ مورد که در بالا به آنها اشاره کردیم همچنان پوست شما خشک است و احساس خارش و خشکی در پوست خود می کنید ممکن است شما به کرم های هیدروکورتیزون نیاز داشته باشید. در صورتی که از این گونه کرم ها استفاده کردید و بعد از چند روز نرمی و لطافت به پوست شما برنگشت می بایست حتما به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از نسخه های مخصوص، نرمی و لطافت را در فصل زمستان به پوست خود برگردانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من
وبلاگ